A6 2002 1,9 tdi Läckage Kylarvatten

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

JanBerzan

Ny medlem
37 000 mil. men motorn går jättebra, bytte vattenpump för 10 000 mil sedan. Funkat allmänt bra.
Krisläge:
Läcker oförklarligt kylarvatten sedan en månad tillbaka. Upptäcker det mest när jag parkerat och ser att det droppar.
Köpte kylarcement och hällde i behållaren och i varm motor...utan resultat.
Ibland kan jag köra flera mil utan läckage, ibland kan jag åka till Domus runt hörnet och läcka 1 liter.
Lät motorn gå 3000 varv en dryg timme för att kunna se när det började läcka, upptäckte att det läckte från en gummislang som var ansluten(det fanns två slanganslutningar) till en kvadratisk "aluminiumklump" under oljefiltrets fäste..? . Jag tätade den yttre läckande slangen ordentligt med eltejp och trodde problemet var löst....icke.
Det läcker någon annanstans ifrån...mycket...och jag förstår inte var eller varför.
Kände på plaströret från Termostaten ner till kylaren...den var KALL trots mycket varm motor. Lossade plastfästet till termostaten..snustorrt...drog ut termostaten och satte dit en ny. Kollade gamla termostaten i kokande vatten...funkade hur bra som helst.
Fyllde på med vatten och körde ett par mil på ettan och tretusen varv för att få värmecirkulation från termostaten ner till kylaren. Läckte fortfarande kylarvatten och slangen från termostaten var ganska kall, så troligen ingen cirkulation.
Vad fanken skall jag prova härnäst??
JanBerzan
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp