Investering – bilåterförsäljare/ att köpa en befintlig bilsalong

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

stenn

Ny medlem
Hej. Jag är intresserad av att köpa en bilförsäljningsföretag. Har någon på forumet haft någonsin att göra med en sådan verksamhet? Har någon av er varit/är en aktieägare eller ägare av en bilförsäljningsföretag? Jag skulle vara tacksam för alla goda råd. Jag skulle gärna vilja få svar på följande frågor: 1- vad är det lägsta investeringsbeloppet vid en sådan verksamhet?- Hur ska jag leta efter en passande bilsalong till salu? 3- Finns det mäklare som hjälper till med liknande köp och i så fall hur mycket kostar det att hyra en företagsmäklare? 4-hur uppskattar man värdet på verksamheten – vilket pris är ”rätt” pris att betala?

Tack på förhand för all hjälp! Sten.
 

Jonaseken

Ny medlem
Väldigt mycket hänger på vilken prisklass du väljer att sälja bilar på.
En lokal behöver du inte börja med, att hyra/arrandera någon bit mark i ett industriområde är det bästa sättet att börja på. Din verksamhet kommer ju att finnas på nätet dvs alla bilar, bilköpare kommer till platsen där bilarna finns för att kolla på bilen.
Har en vän som idag driver Bilstudion.se, han säljer bilar som har ett värde mellan 100-400 000kr.
Han har byggt en lokal som rymmer 30-40 bilar, bilbranschen är lönsam och kommer alltid att vara.
Börja litet för att få igång verksamheten, väx med försäljningen.
 

nilton

Ny medlem
Hej. Jag är intresserad av att köpa en bilförsäljningsföretag. Har någon på forumet haft någonsin att göra med en sådan verksamhet? Har någon av er varit/är en aktieägare eller ägare av en bilförsäljningsföretag? Jag skulle vara tacksam för alla goda råd. Jag skulle gärna vilja få svar på följande frågor: 1- vad är det lägsta investeringsbeloppet vid en sådan verksamhet?- Hur ska jag leta efter en passande bilsalong till salu? 3- Finns det mäklare som hjälper till med liknande köp och i så fall hur mycket kostar det att hyra en företagsmäklare? 4-hur uppskattar man värdet på verksamheten – vilket pris är ”rätt” pris att betala?

Tack på förhand för all hjälp! Sten.
Investeringsbeloppet ligger ungefär på min. 400-800 000kr. Du kan leta efter bra deals på olika webbsidor – se t ex här se.globalbroker.biz men det finns tyvärr inte alls många annonser och det är utan tvekan bättre att få hjälp av en företagsmäklare. Vid den typen av investeringar är det utan tvekan bättre att få proffessionell hjälp av en mäklare.
 

Kalle86

Ny medlem
Är själv i tankarna på att starta upp något liknande. Någon som har mer färsk info eller tips? Jag har 550 000 att investera ungefär.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp