Oljeförbrukning a5

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

STRUER

Ny medlem
Hej. Har ett problem med min frus A5. Det är en 2010 årsm med 1,8TFSI. Problemet med bilen är att det drar mycket olja. Vi har nu 2 gg i rad gjort en test dvs hur många mil vi kommer innan displayen börjar tjuta att det måste fyllas på olja. Vi den första så kom vi 52,6mil och nu vid den senaste 42,2 mil och det är 1l som fyllts på varje gång. Bilen har gått 7125mil och är servad enligt schema. Vi har varit i kontakt med AUDI Sverige för att försöka få dom att ta en goodwill men icke det ville dom inte, inget alls. Är det någon som haft samma problem och kan berätta hur ni löst detta utan att själva kanske bekosta kalaset då jag utifrån den information jag fått måste till en motorrenovering. Skall väl knappast behöva vara så på en modern motor och att man inte ställer upp med goodwill tycker jag. Eller går detta att ta via maskinskadeförsäkringen? Själv så tycker jag det är skandal av Audi att dels inte erkänna problemet och heller inte ge goodwill så vi kommer aldrig mer att köpa det märket vilket är säkert.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Skellefteåbil har gjort det för vissa kunder, min 1.8 TFSI hade en oljeförbrukning på 1.82 liter motorolja på 100 mil.
Får svar imorgon om de gör det på goodwill/garanti.
Hört att många verkstäder inte byter in TFSI bilar.
 

AG72

Ny medlem
Hej alla, är ny här på forum och ber om finns kunniga folk som kan ge mig lite info och råd. Har köpt en A5 2.0tfsi 2011 förr en månad sen och den slukar olja, har fyllt ca 3-4 liter på de 80mil som jag hunnit åka sen jag köpte den. Har haft kontakt med Bilförsäljare på Swe bilar i Vällingby där var jag köpte bilen och då menar han att det är en motor som drar lite mera olja än andra motorer och att det är normalt, verkar som han tror att jag kommer från nån annan planet? Min fråga är vad är som kan vara fel? Olja läcker inte som jag ser, bilen har gått 11000 mil. Kan det handla om pcv ventil eller snackar vi om en motor som är helt slut? I övrig bilen går jätte fint men en gång slocknade den och visades kod att det var nåt med luft ...bilförsäljare vill inte ta ansvar över detta. Ge mig era åsikter och råd. Den kostade nästan 200.000, gäller det här nåt konsumentskydd lag?? Tack till alla..
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp