Audio 80 2,0E - Vad kan gå sönder härnäst??

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

efanjos

Ny medlem
Hej!

Jag är ny på forumet och kastar direkt ur mig en öppen fråga som kanske inte är helt lätt att besvara. Men alla tips tas emot mycket tacksamt!

Vi har en Audi 80 2,0E från 1994 som gått runt 27000 mil. Tyvärr har vi de senaste veckorna lagt mycket verkstadspengar på den. Det började med dålig värme och när vi spolade ur värmepaketet(-växlaren) så gick ena anslutningsöret av - det är i plast! Eftersom byte av värmepaketet är dyrt så hade vi bilen till Bilrpovningen för att se om det var något mer. Bromsen visste vi om men de noterade också att oljeläckaget var mer än lämpligt. Vi konstaterade ventilkåpspackning och oljetryckssensor. Så det blev en dyr reparation av dessa delar. När de skulle fixa oljeläckaget - så gav det sin tur upphov till byte av kamrem - vilket kanske var på tiden ändå. Vi trodde det skulle bli 10000 men eftersom det tillkom en del extra till (vattenpump, temostat och en kylarslang till värmepaketet) så blev det 15000 kr. Suck!

Vi hann inte ens ha bilen i en vecka förrän övre vänstra anslutningsröret till kylaren gick av! Så nu står vi med det och prisuppgift på nästan 4000 till.

Det är inte läge att köpa ny bil och att köpa en annan gammal känns som att det är som att börja om. Nu vet vi i alla fall en del om läget.

Så frågan är: Vad kan vi förvänta oss mer kan gå sönder på en bil av denna ålder? Några erfarenheter?

Med senaste bromsbytet så är de fräscha runt om, vi har ny kamrem och bilen går rätt bra i övrigt. Dock skall jag säga att värmen är sådär. Så om du har tips på vad det kan vara så är det också välkommet! Jag misstänker att den drar tjyvluft någonstans. I mittenutblåsen (ovanför stereon) som kommer från ett och samma hål bakom de tre luftgallren så är det varmt till vänster och kallt till höger! Skumt!

Som sagt så är vi tacksamma för alla tips!!

/Stefan
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp