Dörr problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistrerade

Gäst
Tjena, min audi a5 går ej att öppna utifrån på förarsidan. måste gå via passagerar sidan och öppna innifrån.
Inte speciellt kallt ute idag och fungerade imorse för mig. Men parkerade en stund senare och sen skulle jag köra iväg och kom ej in i bilen.
Någon som vet vad de beror på?
Hur åtgärdar jag problemet?
 

GReG

Ny medlem
Jag har/har haft samma problem (har min bil inne på verkstad i skrivande stund). I mitt fall, vilket verkar vara vanligast, är att låskistan i dörren lagt av. Symtomen jag upplevde var att förardörren inte gick att låsa upp med fjärren. Däremot gick det att låsa upp med nyckeln i låset samt med inre handtaget som du beskriver. Att öppna när dörren redan var olåst var inga som helst problem. När man försöker låsa upp med fjärr kan man höra hur låskistan jobbar ca 4 gånger med att försöka låsa upp utan framgång.
Låskistan kostar ca 1500kr +-100kr. Jag skall betala 2846kr inkl. arbetet plus en felsökningskostnad på upp till 1000kr.

En vidare beskrivning för att göra det själv kommer när jag fått tillbaka bilen. Förhoppningsvis idag! :D
 

GReG

Ny medlem
Steg för steg hur du byter låskista på Audi A5

Som jag hoppades låg felet i låskistan. Priset landade på 3500:- allt som allt.

Jag har inte gjort detta själv nu men jag bad om en detaljerad beskrivning och fick en utförlig demonstration av mekanikern på Motorcentralen i Umeå:)

Först skall såklart dörrsidan av. Lossa en skruv under handtag och två längst ned på dörrsidan.
Tänk nu på att plasten i dörrsidan lätt skadas i brytpunkterna, så tänk efter före.
Använd sedan plastbrytjärn för att avlägsna den långa smala listen listen som sträcker sig från innerhandtaget och bakåt (bryt försiktigt från undersidan och utåt).
Använd sedan plastbrytjärn för att avlägsna kåpan runt fönserhissknapparna.
Avlägsna skruvar
Dra loss dörrsidans nedre del från klipps med hjälp av plastbrytjärnet. Stoppa in verktyget något ovanför nedre bakre hörnet och dra Bestämt utåt. Ta samtidigt tag i underkant av dörrsidan och dra.
Haka sedan av dörrsidan genom att lyfta den uppåt och utåt (för att 'haka av' fönsterlisten högst upp på dörrsidan).

Dags att avlägsna ytterhandtaget:
Detta är klurigare att förklara men jag ger det ett försök.
Vik undan dörrlisten (tätningslisten i gummi) i höjd med ytterhandtaget.
Där under finns ett hål tätat med en svart plupp. Bakom denna finns en skruv till handtaget. För att avlägsna tätningen får man INTE trycka rakt på den för "då kommer du få problem" som det hette:p Man skall peta runt om tätningen för att få ut den (med något smalt).
Ta tag i handtaget och dra ut det (öppna) och håll kvar, samtidigt som du skruvar ut skruven några varv. Detta gör att handtaget stannar i öppet läge.
Nu skall du lossa en skruv som du finner innanför en gummitätning i handtagets bakre gavel (på utsidan).
Nu minns jag inte om det var någon mer skruv från insidan av dörren men det märker du.
Dra ut handtaget och avlägsna öppningsstag/fjäder.

Från och med nu kan jag bara ge lite fingervisning på hur du skall gå till väga.

OBS! Många säger, inkl verkstäderna, att man ofta kan behöva avlägsna fönsterhissen tillsammans med rutan för att komma åt låskistan. Att demontera denna är en sak, men att montera tillbaka och justera den helt rätt är en annan. I och med att rutan åker ned resp. upp när du öppnar och stänger dörren blir det svårare att justera samt att rutan måste täta ordentligt så det inte läcker in vatten mm.
Mecken som jobbade med min bil behövde dock inte detta. Det blir krångligt och mycket trångt att demontera och montera låskistan, men klart värt det för att slippa hantera fönsterhissen.

Du har ett vardera stag till handtagen samt en kontakt i underkant av låskistan. Det finns även en sak till som jag gissar är en fjäder till ytterhandtaget (inte helt säker) som sitter upptill på låskistan pekandes utåt mot handtaget.
Från dörrgavelns utsida sitter låskistan fastskruvad med ett par grova skruv. Du ser skruvskallarna när du öppnar dörren och tittar runt låsanordningen. Mina skruv har specialinfattning, en 12-kantig insex. OBS! Införskaffa detta verktyg innan du börjar. Utsidan av skruvskallen är rund, men man kan även ta dem med tång. Risken att skada lacken är dock överhängande.

Återmontera i omvänd ordning.

Med denna beskrivning, verktyg och lite meckkunskaper skall du kunna göra detta jobbet på egen hand. Har jag missat något får en sakkunnig gärna rätta mig:)

I övrigt lycka till!
 
O

Oregistrerade

Gäst
Nya AUDI A6 Avant 50 tdi

Tjena, min audi a5 går ej att öppna utifrån på förarsidan. måste gå via passagerar sidan och öppna innifrån.
Inte speciellt kallt ute idag och fungerade imorse för mig. Men parkerade en stund senare och sen skulle jag köra iväg och kom ej in i bilen.
Någon som vet vad de beror på?
Hur åtgärdar jag problemet?
Hej AUDI har tydligen inte lärt sig sedan tidigare utan släpper nya bilar som min nya 2019 AUDI A6 50 tdi som varit på verkstaden 6 ggr sedan början på december och stått på verkstaden mer är sju dagar utan att problem åtgärdats. ,dörrlåsen, larm på div olika felmeddelanden och att man ska kontakta verkstad vilket jag gjort många ggr. nu bilen har rullat 200 mil flesta av de milen är till och från verkstaden. på verkstaden tror man att man fixat felen men det dyker upp innan jag hunnit köra ut från verkstadsområdet. Finns det fler som råkat ut för detta med sin nya AUDI?
 
J

Jamshed

Gäst
Nya AUDI A6 Avant 50 tdi



Hej AUDI har tydligen inte lärt sig sedan tidigare utan släpper nya bilar som min nya 2019 AUDI A6 50 tdi som varit på verkstaden 6 ggr sedan början på december och stått på verkstaden mer är sju dagar utan att problem åtgärdats. ,dörrlåsen, larm på div olika felmeddelanden och att man ska kontakta verkstad vilket jag gjort många ggr. nu bilen har rullat 200 mil flesta av de milen är till och från verkstaden. på verkstaden tror man att man fixat felen men det dyker upp innan jag hunnit köra ut från verkstadsområdet. Finns det fler som råkat ut för detta med sin nya AUDI?
Hej,
Jag har ett Audi A6 2019 40TDI som har samma problem. Jag har lämnat in min bil till audi verkstad 5 ggr från 21/12/2018 till oktober 2019.
De tror att de har utgärdat problemet och sist gången de hittade ingen symtomen. Jag har gjort allt att men audi bort förklarar. Jag kommer att göra ett reklamation till ARN sen får se vad ARN tar beslut.
 

Jonas_A5

Medlem
Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag på denna.

Har en A5 där centrallåset endast låser upp förardörren, passagerardörren förblir låst. Får öppna passagerardörren inifrån först, sedan går den att öppna utifrån. Några idéer? Kabelbrott eller wireproblem?

/J
 
Senast ändrad:

Jonas_A5

Medlem
Har nu läst mig till att det borde vara styrenheten som är problemet i högerdörren. Skulle det vara låskistan så hade det inte fungerat alls utifrån. Har nu beställt styrenhet och ska testa byta senare i veckan och se om det börjar fungera, vilket det förhoppningsvis borde göra.
 
K

Karl-Johan

Gäst
Tyvärr har Audi tagit bort den mekaniska låsindikeringen på insidan av rutan på många modeller. På min A6 1998 kunde jag med hjälp av en spetstång tvångshålla indikeringen medan jag öppnade och låste bilen med fjärren. Efter ett antal gånger rättade låset till sig och fungerade tillsammans med fjärren. När jag fick dörren att öppna sig smorde jag upp låskistan med 5 56. Grundläggande för att felet uppstår är att låskistan kärvar och den elektriska öppningsmekanismen är för svag.
 

Jonas_A5

Medlem
Tyvärr har Audi tagit bort den mekaniska låsindikeringen på insidan av rutan på många modeller. På min A6 1998 kunde jag med hjälp av en spetstång tvångshålla indikeringen medan jag öppnade och låste bilen med fjärren. Efter ett antal gånger rättade låset till sig och fungerade tillsammans med fjärren. När jag fick dörren att öppna sig smorde jag upp låskistan med 5 56. Grundläggande för att felet uppstår är att låskistan kärvar och den elektriska öppningsmekanismen är för svag.
Tack för svaret, då är det smörja låskistan eller byta ut den som är det troliga felet.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp