Inget oljetryck A4 2.0tdi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tompa66

Medlem
Hej har en 06a tilv okt 05 som har gått 23000mil och för nån vecka sen varnade den för oljetrycket samt att bromsservon
slutade fungera. det konstiga är att den börjar varna vid ca 1600 varv.
Audi verkstaden sa att den förmodligen koksat och satt igen silen och att dom kunde plocka bort tråget ränsa silen och tvätta motorn invändigt för den nätta summan av ca 14 lökar.
jag tömde motorn på olja skruvade bort oljemängds givaren lyste med en lampa för att konstatera att motorn inte var skitig (koksad)
tittade även ner i toppen via oljepåfyllningslocket rent även i locket rent.
köpte crc engine flush 89 kr fyllde på ny olja hälde i burken med engine flush varmkörde lite ca 10 min vid 14-1500 varv
hälde derefter ur oljan som inte har tillstymmelse till varken skit eller koks??
Men problemet kvarstår. Oljetrycket och bromsservon har samband i nån manik på baksidan av toppen har jag konstaterat.
Oljepumpen drivs av drev och ingen kedja sa dom på atteviks i ljungby.
Har pumpen lämnat in eller är det axeln som går igenom pumpen (en 6 eller 8 kantig ca 7 cm lång)som är utsliten??
Några fler borde ha råkat ut för detta. Audi verkstäderna vet ingenting som vanligt.
 

Tompa66

Medlem
Rev ner skiten och hittade en kedja som går imellan vevaxeln och balansaxel nr 1 därimellan är det drev till balansaxel nr 2 och ifrån den går det en 6mm 6kantig längd ca 7,5cm stav ut till oljepumpen som var nersliten i ena ändan den som går in i balansaxel nr2.
Hittade även plastdelar i tråget ifrån en kedjespännare till ovan nämnda kedja (som inte finns på min bil enligt attevik i ljungby) ny kostade ca 750 rixdaler
och sitter med tre bultar varav den ena sitter så långt upp att man får flytta fram fronten i ett sk servicläge för att plocka bort främre kåpa på motorn (smidigt NEJ)(Trångt JA)
 

Tompa66

Medlem
Har nu fått ihop skiten och startat upp den går fint men hade ingen ork kändes som typ 20 hästar efter 800 meter hade jag ca 50 km/h.
Har nu konstaterad att turbon har tagit stryk av för lite olja den har helt enkelt låst sig.
Ska byta turbo till veckan (Frugan tycker vi ska byta bil till ett annat tyskt märke som vi har haft i 9 år tidigare. Inga namn nämnda inga namn glömda)
Har ägt Audi´n i ca 2 år
 

Tompa66

Medlem
Tråångt men nu e den ute .
Vred av inkommande oljerrör då det har bekat fast men man ska byta det ändå säger dom som vet
 

Tompa66

Medlem
Att byta oljerör var ju sådär smidigt men det gick och nu har jag fått ihop den.
Började med att låta den gå på tomgång i ca 10 min och sen åka en liten runda i lugnt tempo (inte över 2000 varv) för att turbon skulle hinna få lite olja
då röret är ca 60-70 cm långt och konstaterar att den laddar lite senare ca 100- 150 varv och ibland känns lite ojämn i laddningen vilket kan bero på packningen där turbon trycker ut luften mot insuget jag tyckte den kändes lite lös efter montaget.
Om ni tittar på bilden ovanför så är det på v sida den delen som pekar neråt där trycker man in ett plaströr 2-3 cm och där sitter det en gummiring som kan va dålig Hoppas jag
 

Bische

Medlem
Har du aldrig ägt en gammal skoter??

Nä skämt åsido Tompa(Ok om jag kallar dig Tompa?), när talar om att prima en turbo så manar man att man kör olja igenom turbon, innan man startar motorn.

Det på ren svenska betyder:

*Koppla lös spridare(i ditt fall iom diesel, ryck säkringen till soppapumpen).
*Koppla av tändspolar(i ditt fall iom diesel, drick lite öl:)
*Koppla lös olje RETUREN från turbon

Nu ber du en kompis(väldigt alternativt frugan) vrida på nyckeln medans du håller returen i en flaska.

När du ser att en bra mängd olja går igenom din nya turbo, DÅ har du primat din turbo.

Efter detta är säkerställt så råder jag till att låta motorn/turbon gå upp i arbetstemp en gång och sen stäng av och låt gå ner till full kall motor.

När detta är aktfullt genomgått så kan du njuta av en ny turbo.

På gamla SAABAr gick det att höja laddtrycket där
Tyvärr så har tekniken gått en bit framåt sedan det var möjligt, om du är intresserad hur motorstyrningen i dagens Bosch ECU's fungerar så starta gärna en tråd. Jag kan försöka att förklara om det är nån som intresserad.
 

Tompa66

Medlem
Tackar för svar
jag fyllde inkommande på turbon med olja innan jag skruvade på röret då jag hade läst detta på en annan sida .
turbon mår bra och går kanon (husse tog en svensk öl medan turbon fick bara tysk öl)
Men jag har ett konstigt problem jag ligger på ca 12-1600 var och ger järnet då börjar den sakta gå upp i varv och när
den når ca 1700 då turbon ska börja ladda så tvekar den och börjar nästan hacka fortsätter jag gasa så går den inte alls bra
men om jag då släpper gasen i ca 0,3894 sec och gasar igen så går den som vanligt.
På landsväg finns inte detta problemet utan den går som förr helt rent det är bara om jag gasar ifrån låga varv (men inte alltid)
Jag har kört ca 20 mil i varierande hastighet + lite över Svensk lagstiftning under minst 15 min så turbon är det inge fel på Hmmmm
Nån som vet (Inte tror)
Apropå skoter så är jag i den åldersgrupp som har kört en Ockelbo som dom har i pistvakt när dom ansågs nya +-5 år och den var det definitivt ingen turbo på
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp