A6 2.0TDI 2010 kamremsbyte

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Twinturbo

Ny medlem
Tjenixen!
Nu har bilen gått 18000 mil och jag antar att det är dags för kamremsbyte. Nu har jag bytt kamremmar vid ett flertal tillfällen och känner att detta inte heller skulle vara något problem.
Men som alltid så är det bra med lite råd från andra, då det är första gången på denna modellen.
Kamrem och div rullar köper man väl original eller?
Är det mer bökigt än vanligt då denna motor sitter rakt så man ska byta vatten pump samtidigt?
Några verktyg som är ett måste?
 

Twinturbo

Ny medlem
Nu är kamremssats och vattenpump inköpt. Detta av ett pris på 4000 kr. (Mekonomen)
Då är det bara att börja riva och se hur avancerat det kan vara. Jag har sett att vissa river fronten för att komma åt, så vi får se.
Lägger ut lite bilder när detta utförs och hoppas det kan vara till hjälp för andra.
 

Twinturbo

Ny medlem
Så här ser det ut då man skall byta kamrem! Inget större problem, men man behöver ha en viss vana att skruva då det är mycket att plocka isär.Man måste plocka bort hela fronten för att komma åt.Först måste man plocka bort plasten som sitter klämd. Denna kan vara bökig att ta bort , men med lite trix så går det. Där under sitter det lite skruv. sedan får man lätta på inner skärmarna då det sitter ytligare lite skruv och el kontakter.Se bilder på samtliga ställen där detta sitter fast. När man har tagit bort fronten så sitter det en balk och mera skruv för att släppa på kylare och intercooler.Denna kan man ställa på en stol och sedan vika ut så man kommer åt kamremmen. Sedan är det bara att byta som vilken kamrem som helst. Lycka till.Visa bilaga 390Visa bilaga 391Visa bilaga 392Visa bilaga 393Visa bilaga 394Visa bilaga 395Visa bilaga 396Visa bilaga 397
Visa bilaga 388Visa bilaga 389
 
Senast ändrad:

Twinturbo

Ny medlem
Tyvär så fick jag inte med alla bilder ,då man inte får lägga in mera än 10 bilder per inlägg.
Man måste också släppa på en kylar slang i underkant för att kunna vika ut hela paketet, så se till att ha inköpt glykol också.
Ta ett foto på multiremmen då denna kan vara svår att komma ihåg hur den satt vid ihop plockning.
Största tiden med detta var att hitta alla skruvar som sitter lite här och där. Det tog oss 2 personer 4,5 timme för detta byte från första skruv plockades bort till start och provkörning.
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp