Problem med fjärrnyckel och farthållare.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Andersol

Medlem
Hej!
Har precis köpt en A4 Avant 2.0 Quattro -06.
Med den fick jag 2 st fjärrnycklar varav den ena inte går att använda fjärrfunktionen med men den funkar att manuellt låsa upp och starta bilen med. Jag har provat med allt jag kan hitta på nätet samt instruktionsboken om hur man lägger till dem men vill inte funka så jag misstänker att den inte är "basinprogrammerad i bilen" och undrar därför om det går att göra själv med lämplig kabel och programvara eller om man måste vända sig till en Audiverkstad eller om det eventuellt finns någon i Stockholmsområdet som har rätt grejer och kan hjälpa mig med det givetvis mot ersättning.
Märkte även att farthållaren inte funkar, händer inget alls när man försöker använda den någon kanske har et bra tips.


Med vänlig hälsning

Anders
 
Hej det är inga problem att koda fjärrdelen själv (offline). Immobilizern brukar vara en värre nöt att knäcka då detta är ett online jobb.

Instruktioner för VCDS inkodning på fjärren, tar ca. 10min. Glöm inte att du måste koda om alla nycklar.

" Channel 021: Remote Control Matching

[Select]
[46 - Central Convenience]
[Adaptation - 10]
Channel 021.
[Read]
Choose the memory position you want the new key be matched on by entering it's number (e.g. "3" for memory position 3). Make sure to TYPE IN the number instead of scrolling up to it, otherwise you will not be able to click [Test].
[Test]
Now press any button on the remote you want to match.
The meas. block field above will change from Not Recogn. to Recognized.
[Save]

[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Notes: You can check the current memory positions using Meas. Block 007. If remotes are recognized but not functional see the Remote Control Synchronization procedure and Special Notes . "



Farthållaren passar du på att felsöka/koda in när du har kabeln. Det finns gott om felkoder i den när den inte fungerar.
 
Senast ändrad:

Andersol

Medlem
Hej ledsen för sen respons ("semester").
Jag har nu få tag på ver 12.12.0 med kabel.
Kan man se vad som är fel med parkeringshjälpen också, den ger bara ett långt pip när man lägger i backen.
Och om det är någon av sensorerna kan man då se vilken?
Skall prova i slutet av veckan med att koppla in datorn.

Hej det är inga problem att koda fjärrdelen själv (offline). Immobilizern brukar vara en värre nöt att knäcka då detta är ett online jobb.

Instruktioner för VCDS inkodning på fjärren, tar ca. 10min. Glöm inte att du måste koda om alla nycklar.

" Channel 021: Remote Control Matching

[Select]
[46 - Central Convenience]
[Adaptation - 10]
Channel 021.
[Read]
Choose the memory position you want the new key be matched on by entering it's number (e.g. "3" for memory position 3). Make sure to TYPE IN the number instead of scrolling up to it, otherwise you will not be able to click [Test].
[Test]
Now press any button on the remote you want to match.
The meas. block field above will change from Not Recogn. to Recognized.
[Save]

[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Notes: You can check the current memory positions using Meas. Block 007. If remotes are recognized but not functional see the Remote Control Synchronization procedure and Special Notes . "



Farthållaren passar du på att felsöka/koda in när du har kabeln. Det finns gott om felkoder i den när den inte fungerar.
 

Andersol

Medlem
Hej!
Nu har jag haft datorn inkopplad och det verkar ju fungera med den.
Dock så ser jag inga felkoder alls på farthållaren??
Någon som har mer tips ang detta?
Och fjärrnyckeln som jag försöker lägga in blinkar när jag trycker på knapparna men bilen reagerar inte alls på den
så den verkar vara trasig trots den blinkar! Den andra nyckeln kan jag lägga in på nytt så den är ju hel.
Har också haft problem med parkeringshjälpen men där hittar datorn 2 st trasiga sensorer.

Anders
 

Andersol

Medlem
Hej!
Nu har jag löst min nyckelproblem men har en annan fråga avseende instrumentbelysningen.
När vredet står i autoläge skulle jag vilja ha både visare och mätartavlor belysta hela tiden.
Har hittat att det skall göras under meny Instruments kanal 19 och där skall det vara första siffran som styr detta.
I detta fallet skall det vara en 3 först och det har jag men det är bara visaren som lyser och inte tavlorna. Något tips på lösning på detta?
Har även provat med en 2 först vilket skall tända tavlorna och det funkar men då är ju isarna släckta.
Bilen är en A4 B7 Avant 2.0 TFSI Quattro -06

Kanske OEM har ett tips?

Med vänlig hälsning

Anders
 
Senast ändrad:

Ptr289

Ny medlem
Hejsan! Lånar tråden lite.
Jag har en A4 2.0 TQ -06. För en vecka sedan larmade bilen under en lång stund (har jag fått höra).
Fjärrnyckeln fungerade inte att tysta larmet med så jag öppnade med mekaniska låset i dörren och stängde
sedan av larmet genom att stoppa nyckeln i tändningen. Sedan dess fungerar ingen av mina fjärrnycklar som
båda fungerade tidigare. En bekant som har databox för Audi felsökte men inga felkoder kom fram.
Allt i bilen verkar funka utom fjärröppningen. Båda nycklarna ger blink-signaler när man trycker på dem.
Ngn som har ngr förslag på vad göra eller vad som kan vara fel????
/ Ptr
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp