Verkstaden hittar inte vad som är fel. Audi A6 2,0tfsi 2006

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

abiz

Ny medlem
Köpte i januari en audi a6 som gått 18000 mil, gick jättebra ett tag men sedan tändes avgaskontrollampan(vet inte om den heter så men den är gul och ser ut som en motor)
och vi lämnade in den, då tog dom bara bort alla koder och hoppades på att det var en gammal felkod som dykt upp igen.

Efter ett litet tag så kom det igen och vi lämnade åter in den, tror dom radera koderna igen bara.

Efter ca en månad kom det igen och vi lämnade in den en 3:e gång, då bytte dom turboreglerventilen.

Igår hämtade vi den igen efter ett 4:e besök och då hade dom bytt luftmassemätaren, påväg hem(det är 5mil hemifrån) så tändes lampan igen.

Är lagom trött på detta nu så tänkte kolla om någon kanske kan göra mig lite klokare. Har fått ett papper med de felkoder som dyker upp:

P0441 EVAP Purge Valve.
P2187 Bank 1 fuel metering system.
P0507 Idling speed control

Efter lite googling så verkar det som om det är något med vevhuset som drar in luft ifrån någon trasig slang eller att något hängt sig.

Medans jag sökte igår så antecknade jag lite vad folk hade skrivit och detta är det mest relevanta för varje felkod:

__________________________________________________________________________________

P0441 EVAP Purge Valve // avluftningsventil // Avluftning av vevhus.

------------------------------------------------------------------------

P2187 Bank 1 fuel metering system.

"De var backventilen/pcv ventilen. till vevhusvent."

"vi hade en bil med liknande sympyom och få byttes vevusventilationen som sitter på toppen. någon tryckventil inbyggd i den gör att de blir vakum i hela motorn.
satt monterad på ventilkåpan i bakkant vid insuget. gick en slang ner till blocket och en till insuget."

------------------------------------------------------------------------

P0507 Idling speed control

"Tar den kanske in luft? Verkar som andra som haft denna felkoden
har bytt avluftningsventil och detta har löst problemet."

Störst chans är att det är VENTIL, VEVHUSVENTILATION som behöver bytas.

__________________________________________________________________________________

Så det känns som om att avluftningsventilen är problemet men det vet man ju aldrig. Hur som helst så vet jag inte riktigt hur den ser ut, har en aning om vad det är men vill vara säker innan man gör något.

alternativt kan det kanske vara backventilen till vevhuset.

Tog en bild innuti motorutrymmet ifall någon vänlig själ vill guida mig lite till vart dessa delar sitter

http://imgur.com/cCSbfJe

Tack på förhand!
 

ådi ådi

Ny medlem
Köpte i januari en audi a6 som gått 18000 mil, gick jättebra ett tag men sedan tändes avgaskontrollampan(vet inte om den heter så men den är gul och ser ut som en motor)
och vi lämnade in den, då tog dom bara bort alla koder och hoppades på att det var en gammal felkod som dykt upp igen.

Efter ett litet tag så kom det igen och vi lämnade åter in den, tror dom radera koderna igen bara.

Efter ca en månad kom det igen och vi lämnade in den en 3:e gång, då bytte dom turboreglerventilen.

Igår hämtade vi den igen efter ett 4:e besök och då hade dom bytt luftmassemätaren, påväg hem(det är 5mil hemifrån) så tändes lampan igen.

Är lagom trött på detta nu så tänkte kolla om någon kanske kan göra mig lite klokare. Har fått ett papper med de felkoder som dyker upp:

P0441 EVAP Purge Valve.
P2187 Bank 1 fuel metering system.
P0507 Idling speed control

Efter lite googling så verkar det som om det är något med vevhuset som drar in luft ifrån någon trasig slang eller att något hängt sig.

Medans jag sökte igår så antecknade jag lite vad folk hade skrivit och detta är det mest relevanta för varje felkod:

__________________________________________________________________________________

P0441 EVAP Purge Valve // avluftningsventil // Avluftning av vevhus.

------------------------------------------------------------------------

P2187 Bank 1 fuel metering system.

"De var backventilen/pcv ventilen. till vevhusvent."

"vi hade en bil med liknande sympyom och få byttes vevusventilationen som sitter på toppen. någon tryckventil inbyggd i den gör att de blir vakum i hela motorn.
satt monterad på ventilkåpan i bakkant vid insuget. gick en slang ner till blocket och en till insuget."

------------------------------------------------------------------------

P0507 Idling speed control

"Tar den kanske in luft? Verkar som andra som haft denna felkoden
har bytt avluftningsventil och detta har löst problemet."

Störst chans är att det är VENTIL, VEVHUSVENTILATION som behöver bytas.

__________________________________________________________________________________

Så det känns som om att avluftningsventilen är problemet men det vet man ju aldrig. Hur som helst så vet jag inte riktigt hur den ser ut, har en aning om vad det är men vill vara säker innan man gör något.

alternativt kan det kanske vara backventilen till vevhuset.

Tog en bild innuti motorutrymmet ifall någon vänlig själ vill guida mig lite till vart dessa delar sitter


Tack på förhand!
byt evap ventilen hade samma fel
 

mahler

Aktiv medlem
EVAP tankavluftnings ventil:
Går ju kolla om den är hel innan man byter ska öppna eller stänga med 12v till ventilen kommer inte ihåg vilket. Men är den stängd ska den hålla tex vacum om du har en vacumpump med mätare går prova blåsa igenom men inte lika säkert.
Pucken till höger om ventilkåpan är vevventen också ett vanligt fel sitter med 4 torx om jag inte minns helt fel.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Per

Per

Administrator
Forumpersonal
Det verkar som att din Audi A6 har haft problem med avgaskontrollampan som tänds och det finns flera felkoder som har dykt upp. De felkoder som du har fått pekar på problem med avluftning av vevhuset, bränslemätningssystemet och tomgångsregleringen.

Som sagt... En möjlig orsak till dessa problem kan vara en trasig avluftningsventil eller backventil i vevhusventilationen. Om dessa ventiler inte fungerar korrekt kan det orsaka problem med tryck i vevhuset, vilket kan leda till att motorlampan tänds.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp