Audi A6 2019 c8 - Många problem

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistr9erade

Gäst
Hej. Är det fler Audi ägare som har problem med sina nya Audi?. Kan inte använda adaptiva farthållare vid låga hastigheter flera felmeddelande kontakta verkstad.. ( felsökt styrbox beställt dem vet inte när den kommer den är restad) sen har jag fått fel på parkeringbromsen kontakta verkstaden(försvann efter omstart) 2 gånger har man inte kunnat öppna förardörren .Måste öppna bakdörren och öppna inifrån.
 

Håkank

Ny medlem
Hej
Kör min första Audi, A6 Avant 45 TDI 2019.
Har också haft en del störningar, dieselvärmare har inte gått att starta flera gånger, tvättar jag och det fryser ute så varnar den för parkeringsbromsfel, adaptiva farthållaren inte funkat (kan berott på smutsiga "sensorer") Den drar oerhört med spolarvätska eftersom den dels spolar sensorer i fronten när den vill och sedan att den alltid spolar vindrutan i en hel cykel oavsett hur lite man trycker på spaken. Om den spolar sensorerna när bilen är nytvättad kommer jag bli tokig. I övrigt en kanonbil, dock lite törstig.
 
O

Oregistrerade

Gäst
motorlampa

Hej,

Har kört 300mil i A6 Avant 45 TDI.
Har "endast" haft problem med att motorlampan tändes pga en felaktig tempgivare i insuget.
Lampan släcktes i väntan på byte och har inte tänds igen. Bilen hackar några sekunder när den är kall, kan bero på detta.

Övrigt trevlig bil, håller med att den dricker otroligt med spolarvätska. Tycker inte den är törstig på bränsle, ligger under 0,6 lansväg (enl. bilen).
Vilket jag tycker är OK för en bil på två ton med 3 liter motor.

Enda jag är missnöjd med är responsen, det tar ju typ 2 sekunder från att man trycker på gasen tills man känner någon form av acceleration.
Känns även lite åt andra hållet, tvärsläpper man gasen känns det som den ligger kvar en liiiten stund, mest otrevligt om man "buskör" och åker på lite sladd.
Blev tyvärr tiptroniclåda i denna vilket också adderar på seghet. Hade s-tronic i förra och det är stor skillnad.
 

Håkank

Ny medlem
Närmar mig 600 mil på min. Gällande bränslet jag gnällde om så står min färddator också på runt 0,6 MEN när jag räknar ut det vid pumpen så är det från 0,73 - 0,8 som den dragit. Tycker responsen är ganska bra men jag jämför med en BMW 520d och då är denna rätt rapp, inte minst i lite högre fart. Min har någon form av frihjul, släpper man gasen slår varvräknaren ner på tomgång direkt och den rullar "i all evighet". Pinsamt som bilnörd men jag vet inte vilken växellåda jag har, har paddlar på ratten, innebär det S-tronic ?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Beställde du en med 45 motorn i den första batchen som Sverige fick tilldelat tror jag du också har tiptronic lådan, de gick inte att välja något annat. Modeller med 2 liters motorn verkar dock ha fått s-tronic lådan :(

Jag provade en kollegas bil i dag med samma motor och låda som jag har och den kändes piggare. Får en tempgivare i insuget utbytt idag, hoppas det kan vara en orsak.

Nu väntar jag bara på att det ska komma någon som trimfirma som knäcker koden och kan erbjuda chip :)
 
O

Oregistrerade

Gäst
Mina erfarenheter

Har en 40tdi proline sport, med HDmatrix, panorama, Virtual cockpit och kan konstatera följande (bytte från förra generationen):

-Känns smidigare och mindre men interiört större, framförallt i baksätet där tre barnstolar (varav en bakåtvänd och två kuddar) finns placerade.

-Drar massor av spolarvätska.

-Parkeringsbroms fryser ibland eller iaf sensorn ger utslag att den är i.

-Ungefär lika seg respons som generationen innan (tdi ultra)

-Dörrhaspen fryser när det är kallt, ibland går det inte att öppna förardörren.

-Ibland tappar man anslutning mot internet, vilket för att Wi-fi i bilen inte funkar samt karta och online radio.

-Svårt att ställa in bilen med olika profiler.

Fantastisk bil i övrigt
 
O

Oregistrerade

Gäst
Mina erfarenheter

Har en 45tdi Proline sport. HD-matrix, luftfjädring, virtual cockpit, Bang&Olufsen, värmare, lite annat småplock. Kört ca 500 mil hittills.

Jag har kört Audi i många år, men den här tar priset i problemligan. Har ägt den i 3 månader nu, 1,5 månad på verkstad än så länge.

Största problemet (pinsamt för Audi också med tanke på ”land of quattro” och reklam i snö):
Bilen tål inte kyla. Dörrlås fryser, parkeringsbroms fryser, sensorer ballar ur.

Övriga problem:
En värmare till Adblue-systemet pajade efter ca 2 veckor. Reservdel var restnoterad och första besked var 3 månaders väntetid. Efter att ha levt rövare med återförsäljaren fick de fram en på 1,5 vecka.
Fel på motorstart-systemet, åtgärdades med att start-knappen byttes.
Fel på luftfjädring, larmar den för just nu.
Fel på Audi adaptive light, larmar den för just nu.
Audi pre-sense, vägmärkesidentifiering, helljusassistent samt avståndsvarnare larmar till och från vid varje längre körning.
Om någon av ovanstående fel inträffar så slutar omedelbart den adaptiva farthållaren att fungera. Nyss hemkommen från en fjäölsemester, dvs ca 130 mil utan farthållare pga ovanstående larm. Som tidigare inlägg säger så slukar den sjuka mängder spolarvätska. Åtminstone på min bil gör det ingen nytta, sensorerna funkar inte ändå.
Insynsskyddet pajade efter ca en vecka (ej pga oaktsamhet, ngn plastbit som skall dra det upp och ner som pajade).

Jämför jag med min kollegas V90 CC så klarar Volvon att hålla assistanssystemen igång i de allra flesta lägen där Audin kastar in handduken. Jämför man lane assist i Audin med pilot assist i Volvo så är Audin ett skämt. Audin studsar som en pingisboll mellan markeringarna innan den skriker om att styrningen skall tas över där Volvon ligger klippstabilt mitt i filen.

Detta är helt klart den sämsta Audin jag haft. Nypris på 610 tkr, men så långt ifrån premium man kan komma. Jag ångrar bittert mitt val pch kan inte fekommendera någon att köpa den, den är helt enkelt inte värd pengarna som Audi vill ha för den och inte heller förmånsvärdet på 8600 kr / månad. Skall man ligga i denna pengaligan så måste man banne mig leverera bättre.
 

Jimmy G

Ny medlem
Jag har ganska nyss hämtat ut en A6 2019 med tdi 50 motorn o den är heeeelt underbar. Den har i skrivande stund gått 410 mil, har varnat någon gång om växelväljare uppsök verkstad men allt det andra fungerar utmärkt, har även cockpit paketet på med massa annat kul i. Kan verkligen rekommendera denna motor.
 

Jimmy G

Ny medlem
Jag har ganska nyss hämtat ut en A6 2019 med tdi 50 motorn o den är heeeelt underbar. Den har i skrivande stund gått 410 mil, har varnat någon gång om växelväljare uppsök verkstad men allt det andra fungerar utmärkt, har även cockpit paketet på med massa annat kul i. Kan verkligen rekommendera denna motor.
Nu har min oxå börjat med varna för handbromsen och att det inte går att öppna förardörren om det är kallt ute.... suck. tid beställd på måndag...
 
Audi a6 avant 50 tdi 2019 som jag fick leverad i december har stått på Audiverkstaden i 15 dagar pga alla fellarmen på ADB blue, p-broms larmen hänvisar att man ska kontakta verkstad. Dörrar som inte går att öppna mm mm. Urdåligt att släppa ut en helt ny bilmodell med div brister på en sk premiumbil. Är det fler med dessa problem ?
 
A

Audi ägare

Gäst
1600mil körda

rullat 1600mil nu och tycker den går rätt okej men håller med alla om brister.

det som stör mig mest är spolaren på frontsensorn, dricker otroligt mycket och klarar mig inte en vecka utan att fylla på.... och då använder jag inte spolaren för vindrutan alls.

sedan är tomgången helt kass, +7 grader ute men ändå står den och skakar som en traktor och går mellan 800-1000 varv på mätaren.

varnar ofta på säkerhetssystemen och kopplar ur dessa trots nytvättad sensor.

som det är nu skulle jag inte rekommendera att köpa bilen och hoppas det kommer mjukvarufix till några av problemen snart.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Ny mjukvara fixar en del problem

Klagade också på den absurda mängden spolarvätska och verkstaden la in ny mjukvara. Det verkar dra ner förbrukningen en del, samt att adaptiva farthållaren fungerar lite bättre, mer responsiv. Dock fortfarande svajig filhållare.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Klagade också på den absurda mängden spolarvätska och verkstaden la in ny mjukvara. Det verkar dra ner förbrukningen en del, samt att adaptiva farthållaren fungerar lite bättre, mer responsiv. Dock fortfarande svajig filhållare.
Det låter bra! Menar du med mer responsiv att den reagerar bättre när man gasar ?

Som det är nu är både låda och gasrespons katastrof. Man blir ifrånkörd av alla andra då Audin ska stå och fundera en sekund efter att man trampat på gasen. Och ligger jag i jämn fart och vill öka lite växlar först lådan ner vilket få bilen att stanna upp, sen kommer gasen.

Tyvärr den sämsta motor/växellåda jag haft, går det inte att fixa kommer jag byta bil långt innan det var tänkt
 
O

Oregistrerade

Gäst
Det låter bra! Menar du med mer responsiv att den reagerar bättre när man gasar ?

Som det är nu är både låda och gasrespons katastrof. Man blir ifrånkörd av alla andra då Audin ska stå och fundera en sekund efter att man trampat på gasen. Och ligger jag i jämn fart och vill öka lite växlar först lådan ner vilket få bilen att stanna upp, sen kommer gasen.

Tyvärr den sämsta motor/växellåda jag haft, går det inte att fixa kommer jag byta bil långt innan det var tänkt
Njae snarare att det känns som om den blir lite könsligare om tex en bil framför gör en kraftig inbromsning, så reagerar ACCn lite fortare, om än marginellt. Hade gärna sett en lite snabbare reglerloop.

Vad gäller den extremt långsamma gasresponsen så beukar jag själv lägga i sportläge och gasa på. Funkar bättre om än inte helt bra. Men jag är ganska van hade förra generationen också, men den var lika seg den.

Det som jag är mest nöjd över med hela bilen, är HD-Matrix lysena. De är helt magiska vintertid. Alltid helljus i mörker och mycket bra avbländning dör mötande och framförvarande.

Testade en Mercedes E innan och det är kanske en bättre bil, men begreppet gubbsläde gör sig verkligen påmint med den bilen. Det som talar för A6 är det estetiska och att den är latest och greatest :)
 
O

Oregistrerade

Gäst
Njae snarare att det känns som om den blir lite könsligare om tex en bil framför gör en kraftig inbromsning, så reagerar ACCn lite fortare, om än marginellt. Hade gärna sett en lite snabbare reglerloop.

Vad gäller den extremt långsamma gasresponsen så beukar jag själv lägga i sportläge och gasa på. Funkar bättre om än inte helt bra. Men jag är ganska van hade förra generationen också, men den var lika seg den.

Det som jag är mest nöjd över med hela bilen, är HD-Matrix lysena. De är helt magiska vintertid. Alltid helljus i mörker och mycket bra avbländning dör mötande och framförvarande.

Testade en Mercedes E innan och det är kanske en bättre bil, men begreppet gubbsläde gör sig verkligen påmint med den bilen. Det som talar för A6 är det estetiska och att den är latest och greatest :)
OK, jag har i alla fall bokat tid för att få några uppdateringar, hoppas det kan hjälpa.

För övrigt fick jag hälla i en liter olja igår, efter 750 mil. Noterade att det i instruktionsboken står tydligt att man bara får fylla på olja EN gång. Vad ska man göra sedan, lämna in ?

Oljelocket var fullsmetad med vit oljevatten gegga...men jag har iof senaste månaden nästan bara kört korta sträckor så det kan ju vara kondens som aldrig hunnit dunsta.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Hade bilen inne för ett tag sedan bl.a. för att farthållaren inte funkade riktigt och spolarvätske åtgången.
De hade precis fått mjukvaruuppdatering för spolningen som de laddade in men det slutade med andra problem, farthållaren la av på riktigt.
Nu ska lasern bytas. Gällande spolningen så tycker jag att även vindrutespolningen är ett problem, om man så bara nuddar spaken så går den en hel spolningscykel. På andra bilar jag haft slutar den spola när jag släpper spaken, är det då väldigt skitigt på vägen kan man få spolarvätskan att räcka grymt mycket längre med att bara dutta på lite på rutan så man ser vettigt.

Olja, min har snart gått 1 500 mil och jag slog på 1 liter (275 sek) i förrgår efter varning. Tror inte jag fyllt på olja sedan mitten på 80 talet på någon bil jag haft, inte vad jag minns i alla fall. Min går nästan bara landsväg och mitt oljelock har också en massa "klägg" på sig, som om det vore vatten i oljan. Enligt verkstaden är det så och inget att hänga upp sig på.

Upplever också att min tvekar, ska man iväg lite snabbt vid en korsning så är det antingen eller, antingen händer "ingenting" eller brakar helvetet löst, svår kört. Sedan gillar jag inte det där med att motorn stänger av sig i tid och otid, framför allt i stan. Körningen blir väldigt ryckig.

Körmässigt i övrigt älskar jag bilen och morrandet från V6:an är magiskt, slår 520 d jag hade innan med hästlängder MEN varken BMW eller Audi (så här långt) imponerar kvalitetsmässigt. Har kört mycket Saab som ofta fick skit för allt möjligt, inte minst kvalitet, av en massa självutnämnda bil "experter" men de här bilarna är inte ett dugg bättre trots att det är mycket dyrare.
 
A

Audi ägare

Gäst
Audi A6 40 TDI

Nu har även jag fått på nya mjukvaran för sensorspolaren i fronten och upplever hittills att problemet är åtgärdat, har bara sett den spola någon enstaka gång på en vecka (ca 80mil).

Sedan hittade verkstan också att turboaggregatet läcker och ska bytas ut. får se om det blir någon skillnad efter det.
 
J

Johan83

Gäst
Hej!
Vad jag förstår så har även den äldre generationen "problem" med att bilen tvekar vid korsningar osv precis som den nya?

Blir det någon skillnad om man skulle motoroptimera bilen?
Nu kanske de inte finns någon bra motoroptimering (40 TDI) i dagsläget men vore bra att veta om tveksamma accelerationer försvinner med annan mjukvara.
 

EE99

Ny medlem
Hej!
Vad jag förstår så har även den äldre generationen "problem" med att bilen tvekar vid korsningar osv precis som den nya?

Blir det någon skillnad om man skulle motoroptimera bilen?
Nu kanske de inte finns någon bra motoroptimering (40 TDI) i dagsläget men vore bra att veta om tveksamma accelerationer försvinner med annan mjukvara.
Jag kommer testa så fort det finns tillgängligt. Vad jag vet så lyckades men inte "knäcka" förra generationen 3.0 Tdi, så tyvärr får man väl köpa något sånt där påhängs chip som lurar motorn.

Eller också får man försöka lära sig köra Audi style, dvs alltid gasa en stund innan man troligen behöver det :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp