Läckage kylarvätska

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

mic73

Ny medlem
Har en a4 1,8 t 2006, smygläcker kylarvätska så det varnar för låg kylarvätskenivå, kan inte hitta läckaget på bilmetro vid ett test men nog läcker det alltid ändå, läste nåt om kylvätskfläns.. kan det var något?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Samma här...

Har en a4 1,8 t 2006, smygläcker kylarvätska så det varnar för låg kylarvätskenivå, kan inte hitta läckaget på bilmetro vid ett test men nog läcker det alltid ändå, läste nåt om kylvätskfläns.. kan det var något?
Har en 1.8 T med samma problem... Har fått tips om toppstos som finns placerad på baksidan om toppen mot torpedväggen, gjorde en spaning nu ikväll med stark ficklampa och hittade vatten på baksidan av motorn... Svårt att se men nu kan man ju börja söka vidare... Kanske gåtan kan få en lösning...

/Patrik
 

Bische

Medlem
Det är den bakre flänsen som läcker, vanligt fel då de efter några år blir sköra och börjar spricka.

Kostade 190 pickadoller med ny o-ring för kylvätskesensorn hos min återförsäljare, riktigt bökig att byta dock.

Sitter bak på toppen:
Visa bilaga 47

Ny vs Gammal:
Visa bilaga 48
 

Tobbe

Ny medlem
Hej,
Jag har en Audi 80 med exakt samma problem. Satte dit nytt plasthus för givarna. Men det läcker likt förbannat!
Passningen mot motorblocket blev inte perfekt. Gammal korrosion mm så ytan blev skrovlig.
Vad sägs, törs man slipa ytan? Hur blank måste den vara för att en diskret oring skall täta?
Sen sitter det ihop med bara 2 skruvar som ska dras med 10 Nm.
Tips?
 

Bische

Medlem
Hej,
Jag har en Audi 80 med exakt samma problem. Satte dit nytt plasthus för givarna. Men det läcker likt förbannat!
Passningen mot motorblocket blev inte perfekt. Gammal korrosion mm så ytan blev skrovlig.
Vad sägs, törs man slipa ytan? Hur blank måste den vara för att en diskret oring skall täta?
Sen sitter det ihop med bara 2 skruvar som ska dras med 10 Nm.
Tips?
Jag skulle som du säger försöka slipa av det värsta, sen dra på lite tub-packning på yttersidan av o-ringen. Sån man tätar tex oljetråget eller kamkåpan med.

Var noga med att låta det "härda" bara, låt stå över natten i 15c iaf. Startar du och varmkör för tidigt kommer trycket att spränga ut din nya fina packning.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Finns det någon risk att motorn kan ta skada vid denna sorts läckage?
 
O

Oregistrerade

Gäst
bump!

Hejsan!
Hittade denna tråd och undrar var man kan köpa den där " flänsen" åt? Var in på mekonomen men dom hade inget i sitt sortiment!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp